Jaar 3 - Commercieel handelen​

Jaar 3 van de opleiding Commerciële After Sales

{{ basketProduct.Product.ProductPrice.WebPrice - basketProduct.Product.ProductPrice.SubsidyTotal | euroPrice(0) }} *

Direct je keuze maken

In de winkelwagen

* Prijzen zijn exclusief btw en evt. examen.

Commercieel handelen

Een succesvol bedrijf kan alleen bestaan met tevreden klanten. Het derde jaar staat voornamelijk in het teken van de relatie tussen aftersales-medewerkers/managers en de klant. We nemen de klantgesprekken aan de balie onder de loep, van het eerste tot het laatste contact. Hoe je de wensen van de klant kan uitvragen en hoe je de klantwensen zo goed mogelijk kan invullen. En aansluitend gaan we onderzoeken hoe je van een klant een ambassadeur kunt maken, zowel online of offline.

De trainingen uit jaar 3 volg je samen met deelnemers van de opleiding Commerciële Bedrijfsvoering. Samen worden nieuwe ideeën bedacht om nieuwe klanten te werven op strategische en praktische wijze waarbij iedere rol zijn specifieke leerpunten heeft. Aan het einde van het leertraject verzamel je alle persoonlijke actieplannen en haal je daar de meest essentiële leerpunten uit. Dit zijn voor jou de gouden regels die jij kunt toepassen in jouw dagelijkse praktijk.

Je krijgt online toegang tot het trainingsmateriaal, waardoor je het op elk moment, wanneer het jou uitkomt, kan doornemen. Je ontvangt daarvoor een persoonlijke inlogcode. Na elke training dag vul je een persoonlijk actieplan (PAP) in dat we in de daaropvolgende training bespreken. Praktijkervaringen kunnen vervolgens weer worden ingebracht in de volgende training.

Trainingen

Training 1 - Persoonlijk leiderschap
Persoonlijk leiderschap is de vaardigheid jezelf te leiden en een vereiste om anderen effectief te kunnen leiden. In deze module leer je veel over je eigen gedrag en welke voorkeuren je daarin hebt. Wat doe je, welke keuzes maak je en waarom? Maar ook; wat zijn eigenlijk jouw kwaliteiten en hoe zet je die het beste in? En wat zijn je valkuilen en uitdagingen en hoe ga je daarmee om? In de training behandelen we de volgende onderwerpen: 

  • jouw voorkeursgedrag
  • de diepte in met DiSC
  • kernkwadranten
  • kwaliteiten benutten en valkuilen vermijden

 

Training 2 - De klant als ambassadeur
Vertelt jouw klant op een verjaardag over jouw bedrijf een positief verhaal? Wat geweldig! Twijfel je daaraan, hoe kunnen we dit dan meten en verbeteren? Maak van jouw klant een ambassadeur, zowel online als offline. Een ambassadeur draagt jouw waarden uit en ‘verkoopt’ jouw bedrijf voor jou. In de training behandelen we de volgende onderwerpen: 

  • het klanttevredenheidsonderzoek
  • hoe maak je van een klant een vaste klant?
  • hoe maak je van een vaste klant een ambassadeur?
  • ambassadeurs creëren (7 stappenplan)
  • hoe ziet jouw digitale netwerk eruit?
  • diverse social media effectief inzetten
  • de zin en onzin van bloggen/vloggen

 

Training 3 - Plantmatige klantbenadering
Onderhoud aan een auto is goed te plannen. Maar klanten laten het nog wel eens op het laatste moment aankomen. En bellen ze last minute, bijvoorbeeld om voor morgen een APK in te plannen. Het verstoort je werkplaatsplanning en beperkt je mogelijkheden om je omzet te verhogen door cross-selling. Deze training staat daarom in het teken van het bijhouden van je klantenbestand en het actief en persoonlijk benaderen van klanten. Na deze training ben je in staat om optimaal gebruik te maken van de informatie uit het Garage Management Systeem en bestaande klanten actiematig te benaderen wat resulteert in concrete afspraken. In de training behandelen we de volgende onderwerpen: 

  • salesdoelen bepalen
  • onderhoudsgroep selecteren; APK, onderhoud, etc.
  • plannen van acties (mailing/bellen)
  • mailing opstellen
  • tijd en mensen inplannen
  • belscript opstellen
  • oefenen belscript
  • registratie in het GMS en evaluatie na afloop van de actie

 

Training 4 - Efficiënte werkplaatsplanning 
Eén van de aftersalesprocessen is de werkplaatsplanning. De werkplaatsplanning heeft een grote invloed op de klantentevredenheid, de geleverde kwaliteit en de omzet van de werkplaats. Het is daarom van groot belang om de werkplaatsplanning te optimaliseren. Om dit te kunnen doen, is het hebben van inzicht in iedere stap van de planning van groot belang. En met een goede planning is het mogelijk om een klant op ieder moment voor te lichten over de voortgang van de reparatie. Na deze training ben je in staat om het proces ‘plannen’ in onderdelen te kunnen herkennen en ben je in staat om op detailniveau je planning te optimaliseren. In de training behandelen we de volgende onderwerpen: 

  • controle over de werkplaatsplanning
  • het planningsproces in beeld
  • het planningsproces optimaliseren
  • de winst van proactief klantencontact

Kenmerken

Data en locaties

Op dit moment zijn er geen trainingen beschikbaar.

Heb je geen geschikte datum gevonden, of zijn er geen plaatsen meer beschikbaar?

Registreer dan een voorinschrijving. We houden je dan per e-mail op de hoogte van nieuwe data.

Mail bij nieuwe data

Kosten

  • {{ priceDetail.Name }} {{ priceDetail.Amount | euroPrice }}
  • Af: OOMT-bijdrage {{ -subsidyTotal | euroPrice }}
  • Subtotaal {{ subTotal | euroPrice }}
  • btw (21%) {{ vatTotal | euroPrice }}
  • Totaal (incl.btw) {{ total | euroPrice }}

Toelichting OOMT-bijdrage

OOMT vindt talentontwikkeling van vakmensen in de mobiliteitsbranche belangrijk. Wanneer jouw bedrijf bij OOMT is aangesloten, draagt OOMT bij in de trainingskosten voor deze training.

Interessant voor jou

Jaar 1 - Klantgericht handelen​

Opleiding Commerciële Aftersales - Waarschijnlijk bestaat jouw bedrijf al even en heb je aardig wat klanten. Misschien wil je nog wel wat meer klanten of bestaat jouw bedrijf pas net en zoek je er veel. Wat je situatie ook is, het vraagt om aandacht. Want ook al besta je al even, je klanten staan niet stil. In het eerste leerjaar focussen we op de commerciële communicatie met jouw klant, met de behoeftes van jouw klant als vertrekpunt.

Jaar 2 - Klantprocessen

De klant is koning hoor je vaak zeggen. Een succesvol bedrijf kan alleen bestaan met tevreden klanten. Het tweede jaar staat voornamelijk in het teken van de processen binnen jouw bedrijf die ervoor zorgen dat de klant optimaal geholpen wordt en die tevens helpen om het rendement in jouw bedrijf te verhogen.

Jaar 4 - Blijvend ontwikkelen

Leren is een continu proces, net als het aanpassen van je aanbod en je klantaanpak. In de voorgaande jaargangen heb je veel vaardigheden opgedaan en in de praktijk gebracht. In het vierde jaar gaan we de eerder geleerde onderwerpen opfrissen en verder verdiepen en krijg je aanvullende kennis en vaardigheden. Én, je ervaart wat het is om blijvend met verbetering bezig te zijn. Verbetering van jezelf en van je organisatie.