Waarschijnlijk bestaat jouw bedrijf al even en heb je aardig wat klanten. Misschien wil je nog wel wat meer klanten of bestaat jouw bedrijf pas net en zoek je er veel. Wat je situatie ook is, het vraagt om aandacht. Want ook al besta je al even, je klanten staan niet stil. Ze worden veeleisender, vergelijken via internet is makkelijker, mobiliteitswensen veranderen, het zoeken naar en communiceren met een autobedrijf verandert en de vraag is welke keuzes jouw bedrijf maakt om met die veranderingen om te gaan. In het eerste leerjaar focussen we op de commerciële communicatie met jouw klant, met de behoeftes van jouw klant als vertrekpunt.
Je krijgt online toegang tot het trainingsmateriaal, waardoor je het op elk moment, wanneer het jou uitkomt, kan doornemen. Je ontvangt daarvoor een persoonlijke inlogcode. Na elke training dag vul je een persoonlijk actieplan (PAP) in dat we in de daaropvolgende training bespreken. Praktijkervaringen kunnen vervolgens weer worden ingebracht in de volgende training.
Training 1 - Klantgerichte communicatie
Deze training staat in het teken van klantgerichte communicatie. Door een goede relatie met jouw klanten op te bouwen kun je meer rendement behalen bij je bestaande klanten. Na deze training ben je in staat om het gedrag van klanten te herkennen en kan je commerciële aftersales-gesprekken in fasen opbouwen en structuur aanbrengen. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- wat willen klanten?
- klantgerichtheid
- het WOW-gevoel
- telefoonaanname en doorvragen in diverse situaties
- de do’s en don’ts tijdens klantcontact
Training 2 - Klantgericht adviseren
Het thema in deze training is de wens van de klant te achterhalen en jouw aanbod daarop af te stemmen. Je leert meer over verschillende klanttypes en leert jouw producten te vertalen in klantvoordelen en aan te bieden in aansluiting op de klantbehoeften. Na deze training ben je in staat om het productenaanbod klantgericht en duidelijk te presenteren en kan je de kenmerken van producten vertalen op klantgerichte wijze. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- de persoonlijke ontvangst
- de klantwens uitvragen
- het advies presenteren op het hart van de klant
- kenmerken en voordelen vertalen naar de klant
- DiSC en voorkeursgedrag
Training 3 - De koop sluiten
Hoe sluit je een koop zonder opdringerig te zijn en wat is het beste moment om de order af te sluiten? In deze training leer je omgaan met bezwaren van klanten en leer je succesvol afsluiten. Na deze training ben je in staat om bezwaren van de klant te weerleggen en de order te sluiten zonder risico voor de relatie met de klant. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- de overeenkomst sluiten met de klant
- omgaan met bezwaren
- het verkopen van de prijs
- prijspresentatie
- verschillende methoden om orders te sluiten
- wanneer orders afsluiten
Training 4 - Klantrelatiebeheer
In deze training leert de commerciële aftersales-medewerker hoe hij of zij zich dient te profileren voor een juiste klantrelatie. Jij bent het gezicht van jouw organisatie voor jouw klanten en om die reden ook het ‘visitekaartje’. Na deze training ben je in staat om nazorg te bieden, de klantrelatie te beheren, verwachtingen van de klant managen én overtreffen en commerciële kansen voor de toekomst benutten. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- het afleveren van de auto
- nazorg als voorzorg!
- klachtbehandeling
- fouten herstellen
- verwachtingen managen