Een succesvol bedrijf kan alleen bestaan met tevreden klanten. Het derde jaar staat voornamelijk in het teken van de relatie tussen aftersales-medewerkers/managers en de klant. We nemen de klantgesprekken aan de balie onder de loep, van het eerste tot het laatste contact. Hoe je de wensen van de klant kan uitvragen en hoe je de klantwensen zo goed mogelijk kan invullen. En aansluitend gaan we onderzoeken hoe je van een klant een ambassadeur kunt maken, zowel online of offline.
De training uit jaar 3 volg je samen met de deelnemers van de opleiding Commerciële After Sales. Samen worden nieuwe ideeën bedacht om nieuwe klanten te werven op strategische en praktische wijze waarbij iedere rol zijn specifieke leerpunten heeft. Aan het einde van het leertraject verzamel je alle persoonlijke actieplannen en haal je daar de meest essentiële leerpunten uit. Dit zijn voor jou de gouden regels die jij kunt toepassen in jouw dagelijkse praktijk.
Je krijgt online toegang tot het trainingsmateriaal, waardoor je het op elk moment, wanneer het jou uitkomt, kan doornemen. Je ontvangt daarvoor een persoonlijke inlogcode. Na elke training dag vul je een persoonlijk actieplan (PAP) in dat we in de daaropvolgende training bespreken. Praktijkervaringen kunnen vervolgens weer worden ingebracht in de volgende training.
Training 1 - Persoonlijk leiderschap
Persoonlijk leiderschap is de vaardigheid jezelf te leiden en een vereiste om anderen effectief te kunnen leiden. In deze module leer je veel over je eigen gedrag en welke voorkeuren je daarin hebt. Wat doe je, welke keuzes maak je en waarom? Maar ook; wat zijn eigenlijk jouw kwaliteiten en hoe zet je die het beste in? En wat zijn je valkuilen en uitdagingen en hoe ga je daarmee om? In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- jouw voorkeursgedrag
- de diepte in met DiSC
- kernkwadranten
- kwaliteiten benutten en valkuilen vermijden
Training 2 - De klant als ambassadeur
Vertelt jouw klant op een verjaardag over jouw bedrijf een positief verhaal? Wat geweldig! Twijfel je daaraan, hoe kunnen we dit dan meten en verbeteren? Maak van jouw klant een ambassadeur, zowel online als offline. Een ambassadeur draagt jouw waarden uit en ‘verkoopt’ jouw bedrijf voor jou. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- het klanttevredenheidsonderzoek
- hoe maak je van een klant een vaste klant?
- hoe maak je van een vaste klant een ambassadeur?
- ambassadeurs creëren (7 stappenplan)
- hoe ziet jouw digitale netwerk eruit?
- diverse social media effectief inzetten
- de zin en onzin van bloggen/vloggen
Training 3 - Plantmatige klantbenadering
Onderhoud aan een auto is goed te plannen. Maar klanten laten het nog wel eens op het laatste moment aankomen. En bellen ze last minute, bijvoorbeeld om voor morgen een APK in te plannen. Het verstoort je werkplaatsplanning en beperkt je mogelijkheden om je omzet te verhogen door cross-selling. Deze training staat daarom in het teken van het bijhouden van je klantenbestand en het actief en persoonlijk benaderen van klanten. Na deze training ben je in staat om optimaal gebruik te maken van de informatie uit het Garage Management Systeem en bestaande klanten actiematig te benaderen wat resulteert in concrete afspraken. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- salesdoelen bepalen
- onderhoudsgroep selecteren; APK, onderhoud, etc.
- plannen van acties (mailing/bellen)
- mailing opstellen
- tijd en mensen inplannen
- belscript opstellen
- oefenen belscript
- registratie in het GMS en evaluatie na afloop van de actie
Training 4 - Efficiënte werkplaatsplanning
Eén van de aftersalesprocessen is de werkplaatsplanning. De werkplaatsplanning heeft een grote invloed op de klantentevredenheid, de geleverde kwaliteit en de omzet van de werkplaats. Het is daarom van groot belang om de werkplaatsplanning te optimaliseren. Om dit te kunnen doen, is het hebben van inzicht in iedere stap van de planning van groot belang. En met een goede planning is het mogelijk om een klant op ieder moment voor te lichten over de voortgang van de reparatie. Na deze training ben je in staat om het proces ‘plannen’ in onderdelen te kunnen herkennen en ben je in staat om op detailniveau je planning te optimaliseren. In de training behandelen we de volgende onderwerpen:
- controle over de werkplaatsplanning
- het planningsproces in beeld
- het planningsproces optimaliseren
- de winst van proactief klantencontact